Monday, January 23, 2012

Penggunaan "aku kau,saya awak dan kite kamu".....

Assalamualaikum...


Alhamdulillah,selepas mengharungi detik-detik mencemaskan dekat Kluang,akhirnya Allah izinkan juga saya sampai ke rumah.Syukur sangat-sangat.Masa tu la rasa manisnya dugaan dan nikmat yang tuhan bagi.Dugaan sebab balik rumah lambat,tapi nikmat sebab masa tu terasa eratnya ukhwah dengan sahabat,dapat banyaknya pengalaman semasa menaiki bas,and dapat melihat pelbagai gelagat orang masa tak ada bas!(tu la part pling best!)Terbukti lah sesungguhnya setiap kesusahan tu mesti ada kenikmatan yang tersirat....Cuma depends on us camner nak hadapi dugaan dalam kenikmatan yang tuhan bagi tu.....


Ok,sekarang tutup cerita pasal bas.Nak cerita pasal benda lain pulak....


Dulu,kenal-kenal la dengan budak-budak form4 baru...Kenal punya kenal,ada la jumpa seorang ni....Baik budak tuh...Tapi sayangnya kadang-kala aku rasa macam dia ni fikir macam nak amalkan ajaran islam tu susah sangat je...padahal senang jer...Puasa,sedekah,solat sunat bakdiah and qabliah..Tapi aku try positifkan diri...Ye la,tak semua orang macam kita....positif thinking,open minded and segala bagai kan....


Ada la sekali tu borak dengan dia...Tiba-tiba dia 'tersasul' sebut 'aku' masa tengah berbual...Pastu dia mintak maaf.Katanya,nampak tak sopan je sebut aku kau ni.Macam kurang ajar je.Tu dia cakap la.Aku yang dekat situ rasa macam nak marah ada,nak gelak ade,and segala macam perasaan la muncul masa tu.Aku rasa dia sangatlah pelik orangnya.


Setakat aku je kot!!!!


Penggunaan "aku kau" tuh tak beradap sangat ke?Kurang ajar sangat ke "aku kau" nih?So adakah selama kita berurang ajar dengan Allah? 



Saje je letak gambar ni.Nak tunjuk selama ni kita doa guna pakai bahasa panggilan apa dengan Allah."Aku Kau,@ Saya Awak"?

Contoh pertama:

Ya Allah,kurniakan AKU suami yang soleh.Sesungguhnya KAU Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Contoh kedua:

Ya Allah,kurniakan SAYA suami yang soleh.Sesungguhnya AWAK Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


LOL.Cuba perhatikan contoh tersebut.Selalunya,bahasa mana kita sebut kalau dengan tuhan?Mesti contoh pertama tu kan???Memang ade(kot) orang guna contoh kedua,tapi jarang la dengar.

  • Pendapat saya lah kan,penggunaan 'aku kau' tuh untuk mengeratkan hubungan seseorang dengan sesiapa yang dia suka.(Pendapat aku je,kalau tak terime tak pe,aku tak kesah....)


  • Bagi aku,penggunaan 'I U' tuh yang gedik n tak msuk akal.Suka sangat tiru gaya barat.pehal natah,macam tak ada budaya sendiri jer gaye dia.Sucks dengan orang yang panggil 'I U' nih.......

  • Kalau "saya awak" tuh,macam kekasih je gyenyer...n slalu gaq aku pakai untuk orang yang tak dikenali......

Conclusion kat sini,sebenarnya tak kisah la ape bahasa yang kita guna,asalkan bersesuaian and bertepatan dengan keadaan.Takkan dengan orang lagi tua nak panggil aku kau jugakkan????





No comments:

Post a Comment