Saturday, November 5, 2011

Penyakit orang baik

Assalamualaikum...

Entri kali ni berkaitan dengan penyakit orang baik.Mesti korang tertanya-tanyakan apa tu penyakit orang baik.Mase mula-mula tau pun macam bengong-bengong sikit.Penyakit tu macam-macam jenis ek?Penyakit macam ni pun ada.Tak sangka sungguh.huhuhu


Bila bergaul dengan orang baik-baik ni,rasa diri tu kerdil sangat.Rasa down,rasa rendah diri.Semua tu terjadi cause rasa tak layak digandingkan dengan diaorang.Yelah,orang baik.Tapi susah juga jadi orang baik ni.Sebab takut dijangkiti PENYAKIT ORANG BAIK.

Penyakit ni berkaitan dengan hati.Ya,segumpal darah yang ada dalam setiap insan kat muka bumi ni.Hati.Tak dinafikan hati setiap orang baik ni suci dan tulus.Sering memandu orang lain kearah kebaikan,jarang melakukan kemaksiatan.Pendek kata,segala-galanya bagus dan baik.Tapi,tatkala merasakan dirinya terlalu baik,orang yg agak jahat semuanya dipandang sebelah mata.Merasakan orang jahat itu tiada peluang untuk merubah dirinya.Merasakan orang yang jahat itu tiada taubat untuknya.

 Betul.Peristiwa ini sering dilalui oleh seorang sahabat saya.Dia,Baik.Tapi attitudenya agak gila-gila yang sering membuatkan orang lain tersalah anggap dengannya.Kesian dengan dia.Tatkala meluahkan layanan sesetengah "orang baik" kepada saya.Luluh hati dengar.Rasa macam "orang baik" tu tak patut buat dia macam tu sekali.Salahkah satu perubahan?

Saya hormat dia.Sebab dari dia saya menemukan ketenangan.Dari dia saya belajar mengenali orang.Dari dia saya buka mata saya kearah kehidupan realiti.Berkawan dengan dia menyebabkan saya lebih menghargai kehidupan kini.Tak semua orang nasibnya bertuah.Ada juga yang bernasib kurang baik.Dan dia salah seorang yang kurang bernasib baik tu.Tatkala inginkan satu perubahan,terasa kawan-kawan sekeliling tidak menyokong.

Salah diakah?Kemudian dari dia saya terfikir,lantas dimana keadilan untuk orang sepertinya??Dimana golongan orang baik yang ditugaskan untuk memandu orang sepertinya?Dimana?Keadaan ini membuatkan saya sering berfikir.Layakkah orang yang tersebut dikatakan baik???


p/s:bertaubatlah......sesungguhnya Allah penerima taubat.....

No comments:

Post a Comment