Sunday, December 2, 2012

cerita kita...Bab 1 :))*percubaan pertama*

 
Bab 1

Kasu berlari pantas. Nafasnya tercungap-cungap. Berita sensasi itu perlu disampaikan pada kelasnya. Terutama Mina. Sebab Mina ketua aspuri.

" Mina! Mina! Cikgu Razak cakap ade budak masuk hari ni. And dia masuk asrama sekali. Dia suruh kau jumpa dengan Cikgu Dhia kejap lagi " kata Kasu. 

Mina garu kepalanya yang tak gatal. "Sape wei Kas? Inform la awal-awal. Takde locker la." Mina mengeluh perlahan. "Mana aku nak rembat locker nih?"

Kasu angkat bahu. Tanda tak tahu. 

"Budak tu form berapa?"

"Kau jangan tanya aku la wei. Aku bukan babysitter budak tu. Yang aku tau dia perempuan. Takat tu je la. Yang lain kau berurusan dengan Cikgu Razak and Cikgu Dhia sekali la."

Mina mencebik. "Yalah. Yalah. Thanks". Kasu berlalu. Mina naik kelas. Serabut kepalanya. Nak campak dorm mana minah sorang tu. Bahunya ditepuk perlahan. Kepalanya diangkat. Jannah melihatnya sambil tersenyum.

"Kenapa sahabat? Macam kena langgar garuda je. Masalah negara ke?"
"Dorm kau kosong tak?"
Erk! Jannah terpana. Ada budak baru ke?
"Jane! Aku cakap dengan kau ni! Dengar tak?"
Lamunan Jannah terhenti."Hah? Eh, dorm aku memang setiasa ada kosong. Pesal?"
"Maksud aku, locker kosong? Ade?"
Jannah menggeleng. "Sorry la beb, semua selamat jadi locker awam."

Mina ketuk kepala sendiri. Ni yang leceh ni. Nak kena kemas locker!

"Jane, agak-agak ade tak locker yang kosong kat asrama ni? Malas la aku nak kemas locker orang."

"Dorm Raudhah ade la kot." Jannah berkata perlahan.
Mina tengok muka Jannah dalam-dalam." Serious?"
"Err, memain je la. Memey la ok." Jannah mengeletar sedikit. Siapa yang tak kenal dorm Raudhah. Lubuk segala masalah.
"Ok, budak tu kita sumbat dorm Raudhah."
Mata Jannah terbeliak."Serious?"
"Muka aku ade macam main-main ke?"
"Uh, ok."
"Moga budak tu bawak cahaya sikit la kat Raudhah."



No comments:

Post a Comment