Wednesday, December 21, 2011

Nak orang soleh...tapi mampukah kita menjadi orang yang solehah??

Assalamualaikum...


Lately,kat wall fesbuk saya keluar 1 video ni.Sort of love story in islam view la.Sweet sangat cerita dia..




Sweet sangat cerita dia.Hopefully diaorang kekal hingga akhir hayat,InsyaAllah :).Saya teringat satu cerita ni.Disampaikan oleh badar perempuan sekolah saya masa fikrah ilmu.Cerita tu tajuk dia Mafela Kasih *tak pasti sebab tak beberapa ingat.Cerita dia pasal cinta islamik la.....


Saya ingat lagi,masa tu ramai yang cakap percintaan diaorang sangat sweettt!Masa tu saya tak beberapa nak ambil perhatian sangat sebab saya masih merasakan yang umur saya tak layak lagi nak bercinta ni :0.*maaf ye badar :).


Lagi,ade sorang cikgu sekolah saya,perkahwinannya diatur keluarga.Suaminya hensem sangat!!*lol....Ramai juga kata perkahwinan diaorang tu sangat sweet....


Tapi....satu benda jer yang saya tak faham....Kebanyakan orang yang cakap percintaan diaorang tu sweet,orang yang couple!!*lol,rasa nak gelak guling2




Kelakar pula rasanya.Mendamba lelaki soleh,tapi diri tak la beberapa solehah...Bukan nak mengata,tapi saya rasa pelik.....


Ramai wanita mengaku,mahukan lelaki soleh untuk didampingi,bukankah kita perlu menjadi solehah untuk lelaki yang soleh?


Bukankah Allah sudah berfirman,


(Lazimnya)perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik.Mereka(yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat);mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.
~Annur :26~

Janji Allah tu jelas.Kalau kita mengimpikan lelaki soleh menjadi pendamping,why not,kita change dulu jadi solehah???Sebab lelaki yang soleh tentunya menginginkan wanita yang solehah menjadi pendamping hidupnya.

So??

Change,for Allah's sake.
Allah promise is true.

I get one question,

Orang nak lelaki soleh sebagai teman hidup..
tapi,lelaki soleh mesti nak perempuan solehah kan??
jadi,kalau kita change 4 dapatkn lelaki soleh,
Bukan untuk Allah,macam mana ye?

I asked my mother....
My mother answered...

Janganlah,sesungguhnya nanti kita kecewa.
Allah maha mengetahui segalanya.
Mungkin Allah akan beri berdasarkan niat dihati kita.
But,bila kita mendamba orang soleh,
secara autometik,kita akan melakukan hakNya~
Tapi,musabahlah diri,
Adakah amalan itu Allah terima?


Thanks mak.I love you.


No comments:

Post a Comment