Friday, December 7, 2012

Aurat dalam solat :))

Assalamualaikum..

Ha! Hai korang. Hari ni aku nak cerita pasal aurat dalam solat pula. Kan selalu orang cakap dengan perempuan tutup aurat kan? Tapi more spesifik pada aurat perempuan luar rumah kan. And how about aurat kita dengan Tuhan?

Dulu, bila akak aku balik dari overseas, dia pernah cakap dengan aku.
"Kakak naqibah Along cakap, kalau nak yakin yang kita tutup aurat kan, pastinya pakaian kita pakai tu boleh bawa solat. Tu memang betul-betul tutup habis la tu."

Aku pun caye habis habisan la cakap dia. Tak tipu, baru tahun ni aku buat solat tak pakai telekung. Well, mak tegur jugak kan aku, tapi aku buat bodoh je la. hahaha.

Then, masa picnic with naqibah, sekali lagi aku dengar ayat tu,"Pakaian yang tutup aurat tu, boleh bawa solat". So, aku mohon la kat guru pengiring naqibah tu, agar membenarkan kita orang tak payah bawa kain telekung. Sebab nak tunjuk la kan yang islam itu mudah. Dekat mana-mana pun boleh solat :)) Then, kitorang solat dekat tepi pantai :))

satu hari, kawan aku tegur. "Shieda, kalau sanggul boleh bawak dalam solat tak?" And sekarang, aku tak nafikan yang things tu betul-betul berlaku sekarang. Sanggul. Yeah! Sanggul. Dah macam penyangkut baju aku tengok. tingggi sangat la tu.

Kenapa dengan sanggul? Yela kan, Rasulullah pernah cakap pasal bonggol-bonggol unta tu. Selalu je aku perasan, aurat dah cantik dah, dah tutup dah. Tapi sanggul tu, memang tak boleh tutup. kalau muslimah yang rambut cecah lantai tu, macam mana pulak kan nak tutup???

Ha! Setelah ditimbang, ditanya, disucikan dan ditapis, akhirnya, solusi yang paling terbaik sekali, ialah...............

Jeng. Jeng. Jeng!

Boleh solat dengan sanggul sebenarnya. Begitu juga dengan telekung yang jarang tapi syarat dia, jangan sampai nampak warna kulit. Nampak bayang je takpe. Tapi, lagi elok la kot kalau tak nampak apa-apa kat dalam tu.

Kenapa aku cakap macam tu?? Sebab kan, kalau nak diikutkan, aurat kita dengan Tuhan ni, kan tuhan boleh nampak kita dekat mana-mana je kan. Tengah lepak dalam bilik air pun Tuhan nampak. Dan disini nampak tak kenapa perempuan kena solat belakang lelaki? Nampak tak mainan dia dekat situ? Aurat dengan ajnabi lain, aurat dengan Tuhan pun lain!

Allah betul-betul nak jaga perempuan tau! Cuba bayangkan, kalau Allah cakap, "Ok, lelaki solat belakang perempuan!" kita ruku' sujud tu semua nampak belakang kita. I means "belakang". Ya Allah, sayangnye dekat perempuan!!

So, pempuan kena la tahu batas dan adab-adabnya. Jangan sampai rasa sayang Allah tu hilang dari kita :))
Keep smile :)


2 comments:

  1. "Begitu juga dengan telekung yang jarang tapi syarat dia, jangan sampai nampak warna kulit. Nampak bayang je takpe." betul ke ni kak ? konpem eahh ? hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Shaa Allah. Sebab aurat kita dengan Allah lain, aurat kita dengan lelaki lain. Allah nampak kan kita kat mana2. kat mane je tempat Allah xnampak kita. Tapi, aurat ni terhad pada dalam solat je. luar solat xboleh, sebb aurat kita dengan ajnabi lain dengan aurat kita dengan tuhan.

      #moga Allah redha#

      Delete